در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت دیزاین پترن ها در سی شارپ بپردازیم. همچنین در ادامه توضیحاتی درباره آموزش برنامه نویسی سی شارپ پروژه محور ارائه خواهیم داد. در ادامه این مطلب با باگتو همراه باشید.
زبان های برنامه نویسی دنیای امروز ما را دچار تحول کرده اند. #C یکی از این زبان های برنامه نویسی است. با یادگیری زبان سی شارپ و ورود به دنیای برنامه نویسی جهان شما تا اندازه زیادی دچار تحول خواهد شد. چرا که این زبان به همراه خود درآمد و شغل مناسب را نیز به ارمغان خواهد آورد.
البته یادگیری زبان برنامه نویسی سی شارپ چندان ساده نخواهد بود. علاوه بر اینکه باید ویژگی های فردی شما با دنیای برنامه نویسی همخوانی داشته باشد لازم است که به خوبی آموزش ببینید و صبر و استمرار را نیز چاشنی کار نمایید.
بهتر است آموزش سی شارپ پروژه محور را در نظر داشته باشید. آموزش های پروژه محور به شما کمک میکنند تا متوجه شوید که هر مفهوم چه کاربردی دارد. در سی شارپ پروژه محور و آموزش با استفاده از این شیوه مفاهیم به صورت عمیق تری در ذهن فرد حک خواهند شد.
پس از فراگرفتن زبان برنامه نویسی سی شارپ به صورت کامل و یافتن درک درستی از این زبان برنامه نویسی لازم است با دیزاین پترن های سی شارپ و نقشی که در پیشبرد اهداف پروژه دارند آشنا شوید.
دیزاین پترن ها
Design pattern یا الگوی طراحی مفهومی است که برنامه نویسان با آن سر و کار دارند. در حقیقت دیزاین پترن ها الگوهایی هستند که به کمک آن ها میتوان راه حل مشکلات رایج در برنامه نویسی را یافت. از آنجایی که ممکن است برخی از خطاها و یا چالش هایی که در طول برنامه نویسی یک پروژه با آن ها مواجه میشوید به کرات تکرار شده باشند، برای همه این موارد دیزاین پترن هایی در نظر گرفته شده است.
شناخت و استفاده از الگوهای طراحی کمک میکند تا کار برنامه نویسی و کد نویسی به صورت حرفه ای تری انجام شود و در صورت به وجود آمدن مشکل و یا چالشی رفع آن ساده تر صورت پذیرد.
دیزاین پترن های سی شارپ چه مواردی را شامل میشوند؟
الگوهای طراحی تقریبا در تمام زبان های برنامه نویسی ثابت هستند اما این که از دیزاین پترن در سی شارپ به چه صورتی استفاده شود نیاز به آموزش دارد.
اگر قرار باشد دیزاین پترن ها را دسته بندی کرد به سه دسته اصلی خواهیم رسید. الگوهای ایجادی یا creational ، الگوهای ساختاری یا structural و در نهایت الگوهای رفتاری با behavioral دسته بندی های اصلی دیزاین پترن ها هستند.
هر یک از دسته های یاد شده خود شامل تعداد زیادی زیر مجموعه هستند که الگوهای طراحی را شامل میشوند. برای مثال دسته الگو های creational ، کارخانه انتزاعی یا abstract factory، متد کارخانه یا factory method، سازنده یا builder، نمونه اولیه یا prototype و یگانه یا singleton را شامل میشود.
زیر مجموعه های الگوهای ساختاری وفق دهنده یا adapter، پل یا bridge، مرکب یا composite، آذینگر یا decorator، نما یا Façade، مگس وزن یا flyweight و نماینده یا proxy میباشد.
الگو های رفتاری شامل میانجی یا mediator، یادگاری یا memento، مفسر یا interpreter، تکرار کننده یا iterator، زنجیره ی مسئولیت یا chain of resp، فرمان یا command، وضعیت یا state، استراتژی یا strategy، ناظر یا observer ، متد الگو یا template method و بازدید کننده یا visitor میباشند.
این الگو ها هرکدام برای رفع یک مشکل به کمک می آیند. برای مثال از الگوی طراحی singleton که زیرمجموعه ی الگوی آفرینشی است میتوان در بازنویسی پروژه های brownfield کمک گرفت.
برخی از دیزاین پترن ها در سی شارپ
در این بخش قصد داریم درباره برخی از الگوهایی که در بالا نام بردیم توضیحات بیشتری ارائه نماییم. ابتدا به الگوی کارخانه یا همان factory method خواهیم پرداخت. در این الگو یک رابط برای ایجاد یک شی تعریف میشود. از الگوی کارخانه برای جایگزینی سازنده های کلاس استفاده میشود و فرآیند توزیع کلاس را به صورت انتزاعی پیش خواهند برد. با این کار میتوان نوع شی نمونه سازی شده را در زمان اجرا تعیین کرد.
Iterator یا تکرار کننده یکی دیگر از دیزاین پترن هایی است که در بخش قبلی نام بردیم. در این الگو نحوه اتصال اشیاء به یک دیگر بررسی میشود. اما به جزئیات توجه نمیشود. برای مثال مجموعه اشیائی که در یک لیست پیوندی به یک دیگر متصل شده اند بررسی میشود ولی درگیر جزئیات این مسئله و نحوه اتصال آن ها نخواهیم شد.
در حقیقت در این روش بدون داشتن اطلاعات درباره لایه های زیرین میتوان به عناصر یک شی دسترسی پیدا کرد. این الگو یکی از پرکاربردترین الگو های در .net است.
در دیزاین پترن memento وضعیت فعلی شی ضبط میشود. عملکرد memento به این صورت است که پس از شکست قوانین کپسوله سازی میتوان شی اولیه را که ذخیره سازی شده است برگرداند.
در الگوی mediator یک شی تعریف میشود و در آن به ارتباط اشیاء با یکدیگر پرداخته میشود. در واقع در این الگو اشیاء نیازی به دانستن ساختار یکدیگر ندارند و میتوانند بدون دانستن این موضوع به برقراری ارتباط با یک دیگر بپردازند. با استفاده از الگوی mediator وابستگی کاهش پیدا میکند. همچنین با برقراری ارتباط میان اشیاء و کلاس ها از پیچیدگی ارتباط کاسته میشود.
باگتو راهنمایی برای برنامه نویسی
در سایت باگتو سعی بر این است تا مجموعه ای از بهترین و کاربردی ترین اطلاعات در خصوص برنامه نویسی برای استفاده شما عزیزان جمع آوری شود. برای رسیدن به پاسخ سوالاتتان میتوانید در وب سایت باگتو به جستجو بپردازید. آموزش های لازم درباره زبان های برنامه نویسی مثل سی شارپ و asp در قالب ویدیو و کتاب های الکترونیکی در این سایت وجود دارند. بسیاری از این آموزش ها رایگان هستند و برای بهره برداری از آن ها نیازی به پرداخت هزینه نیست.
برای پیشرفت در مسیر برنامه نویسی و تبدیل شدن به یک برنامه نویس خوب کمک گرفتن از یک راهنما بسیار کمک کننده است. راهنمایی که نقشه راه را به شما نشان دهد و در مسیر رسیدن به اهدافی که در نظر دارید یاری تان نماید. باگتو همراهی است که پاسخ سوالات شما را میداند و برای حل مشکلات پیش آمده در خصوص برنامه نویسی همراه تان خواهد بود.