تصور کنید ظرف سال آینده تبدیل به یک بازاریاب محتوای موفق در حوزه ارتقا سئو سایت شوید. عالی نیست؟ در این مقاله قصد داریم ۱۰ مهارت کلیدی برای تبدیل شدن به یک بازاریاب محتوایی موفق را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.
یک بازاریاب محتوایی موفق حتما زمانی را به ایجاد استراتژی مناسب برای کار خود اختصاص میدهد و سپس اقدام به تولید محتوا و… میکند.
یک بازاریاب محتوایی موفق میداند که هر شرکت، برندینگ منحصر به فرد خود را دارد که مشخص میکند چه نوع محتوایی باید منتشر شود و چه کسانی مخاطبین هدف این شرکت هستند.
همچنین باید بدانید که هر کسبوکار کانالهای بازاریابی خاصی را انتخاب میکنند زیرا میدانند بیشتر مشتریان آنها از این کانالها به دست میآیند.
پس از اینکه یاد گرفتید و توانستید یک استراتژی بازاریابی محتوایی بنویسید سپس میتوانید محتوایی ایجاد و منتشر کنید که به صورتی موثر مخاطبین را جذب کرده و این مخاطبین را تبدیل به مشتریان خود کنید.
امروزه این امکان برای برندها و بازاریابها وجود دارد که از روی اعداد و آمار متوجه شوند که کدام موضوعات و مطالب بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت. یعنی انتظار میرود که به عنوان یک بازاریاب محتوایی بدانید که چه نوع از اطلاعات را باید به دست آورید و همچنین این اطلاعات از چه روشی باید به دست بیایند. همچنین انتظار میرود که از این اطلاعات در کمپینهای بازاریابی محتوایی خود استفاده کنید.
بسیاری از بازاریابان محتوایی موفق زمانی را به یادگیری بازاریابی دیجیتال اختصاص میدهند و یاد میگیرند که چگونه به صورتی موثر و کارآمد کمپینهای بازاریابی محتوایی را ایجاد کنند که بر اساس اطلاعات و دادهها ایجاد و راهاندازه شده است.
مدیریت پروژه، مهارت و دانش شما را با ابزارها و تکنیکهای مختلف ترکیب کرده و به کار میبرد. بدین ترتیب قادر خواهید بود که یک پروژه را در زمان مشخص و با استانداردهایی که انتظار میرود تمام کنید.
به عنوان یک بازاریاب محتوایی، باید بتوانید فرآیند کاری خود را بهینه کنید تا قادر باشید به درستی تمامی وظایفی که باید در زمان مشخص آنها را انجام دهید را مدیریت کنید.
مدیریت یک پروژه به صورتی کارآمد همچنین به این معنی است که باید بدانید که کدام وظایف را به دیگران محول کنید یا به کمک ابزارها کاری کنید که این وظایف به صورت خودکار انجام شوند.
همچنین باید با ابزارهای مدیریت پروژه مانندAsana Trello و یا JIRA آشنا باشید.
ویدئو اکنون فرمت محبوب بازاریابان محتوایی است به این علت که برای مخاطبین، تماشای ویدئو از خواندن متن راحتتر است و آنها از ویدئو استقبال بیشتری میکنند.
میتوان گفت ۹۵ درصد مشتریان ترجیج میدهند ویدئو ببینند تا اینکه یک متن را بخوانند. همچنین درصد بالایی از این افراد نیز پس از دیدن ویدئو به مشتریان شما تبدیل خواهند شد.
برای اینکه یک بازاریاب محتوایی موفق شوید، نیازی نیست که در ایجاد و تدوین ویدئو بسیار ماهر شوید. اما انتظار میرود که اصول اولیه را بدانید.
ابزارها و همچنین ویدئوهای آموزشی رایگان زیادی وجود دارند که میتوانید به کمک آنها اصول اولیه را یاد گرفته و کار ویرایش ویدئو را انجام دهید.
بیشتر بدانیم: قیمت سئو چگونه محاسبه می شود؟
با این حجم بسیار زیاد از محتوا که هر روزه در فضای آنلاین منتشر میشود باید مطمئن شوید محتوایی که میسازید میتواند به راحتی مخاطبین هدف را جذب کرده و آنها را تبدیل به مشتری کند.
به همین دلیل حتی اگر کار شما تولید محتوای متنی نباشد، باید مهارت تبلیغنویسی را یاد بگیرید.
یادگیری تبلیغنویسی در واقع یادگیری تکنیکهایی در نوشتن است که برای یک هدف از آنها استفاده میشود: ترغیب مخاطبین به انجم یک عمل (کلیک، دانلود، خرید و…)
بنابراین باید متنی بنویسید که مخاطبین راغب باشند آن را بخوانند و عمل مورد نظر شما را انجام دهند.
یکی از راههایی که به وسیله آن میتوانید این مهارت را بهبود بخشید الگوبرداری از دیگر بازاریابان موفق بازاریابی محتوایی و الهام گرفتن و یادگرفتن از روش آنهاست.
هنگامی که به محتوایی برخورد کردید که شما را قانع به انجام کاری کرد، از خود بپرسید که چه چیزی در این متن یا ویدئو بود که مرا وادار کرد که تا انتهای مطلب را دنبال کنم.
سپس از این برداشتهای خود در کارهای بعدی استفاده کنید.
همچنین میتوانید قبل از اینکه متن خود را منتشر کنید از یک فرد قابل اعتماد بخواهید که متن تبلیغی شما را بخواند. ترجیحا کسی را انتخاب کنید که شبیه به مخاطبین هدف شما باشد و نظر خود را به شما بگوید.
داستانسرایی میتواند با به یادماندنی کردن برند تاثیر بسیار بالایی در جذب و تبدیل مخاطبین به مشتری داشته باشد. متنهایی که به صورت داستانی بیان شدهاند را با متنهایی که صرفا به بیان حقایق پرداختهاند مقایسه کنید. کدام یک بیشتر به یاد میمانند؟
برای داستانی کردن متن خود میتوانید از یک تکنیک موثر استفاده کنید. به این صورت که نقش اول داستان شما مخاطبین شما هستند که با یک مشکل برخورد کردهاند. شما نیز به عنوان یک دانا یا حکیم مسئله را برای وی حل میکنید.
یاد گرفتن ویرایش مانند بازی شطرنج است. یادگرفتنش آسان است اما زمان زیادی طول میکشد که به این مهارت مسلط شوید.
هر بازاریاب محتوای موفق روش خاص خود را برای ایجاد مطلب دارد. بنابراین وقتی با متنی مواجه میشوند که توسط شخص دیگری نوشته شده، باید زمانی را اختصاص دهند که آن را به متن مورد نظر با استایل و ساختار خاص خود تبدیل کنند.
بنابراین به عنوان یک بازاریاب محتوایی موفق باید قادر باشید متونی که به شما ارائه میشود را با توجه به برندینگ و هویت شرکتی که برای آن کار میکنید به صورتی منحصر به فرد بازنویسی و ویرایش کنید.
گفته میشود اگر متن خود را با تصاویر مرتبط ترکیب کنید، مخاطبین ۶۵ درصد بیشتر جزئیات متن شما را به خاطر خواهند آورد.
لازم نیست که شما یک متخصص طراحی گرافیکی باشید. بلکه باید بتوانید از ابزارهایی مانند Canva و… استفاده کنید. در این ابزارهای میتوانید الگوهایی را پیدا کنید که میتوان در کارهای گرافیکی از آن بهره برد.
بسیاری از کسبوکارها به خاطر نداشتن کار و روحیه تیمی شکست میخورند. بنابراین بیشتر شرکتها مایل به استخدام بازاریانی در بخش محتوا هستند که روحیه کار تیمی داشته باشند.
به خاطر داشته باشید که افراد مختلف برای خود قوانین و استانداردهایی دارند که شاید آن را دوست باشید یا برایتان ناخوشایند باشد. بهتر است با افراد مختلف و رفتارها و طرز تفکر آنها یک آشنایی اولیه پیدا کنید. با این کار میتوان از بسیاری از سوءتفاهمها جلوگیری کرد.
همچنین بهتر است مشکل خود را با دیگر اعضای تیم به صورت تلفنی و یا تصویری حل کنید زیرا با صحبتهای ایمیلی و… ممکن است سوءتفاهم بیشتر شود.
با توجه به بیش از ۵.۶ میلیارد بار جستجویی که روزانه در گوگل انجام میشود، انتظار میرود که بازاریابان محتوایی، اصول اولیه تولید محتوای بهینه شده برای موتورهای جستجو یا همان سئو را بدانند.
بازاریابان محتوایی موفق به همین مقدار بسنده نمیکنند و سعی میکنند تا اطلاعات خود را در مورد جدیدترین قوانین و روشهای سئو به روز کنند به این ترتیب میتوانند رتبه مطالب خود در جستجوی گوگل را افزایش دهند و مخاطبین بیشتری را به دست آورند.
اغلب کارفرمایان زمانی که سفارش سئو میدهند انتظار دارند که محتوایی کاملا منطبق با اصول سئو دریافت کنند.
در پایان باید گفت به خاطر داشته باشید که به دست آوردن و توسعه مهارتهای لازم در زمینه بازاریابی محتوایی نیاز به زمان و تمرین دارد و یک شبه به دست نخواهد آمد.