وقتی صحبت از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) به میان میآید تمام مدیران و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی از کلمات تحسینآمیز برای توصیف این برنامه استفاده میکنند. این برنامه میتواند سایت ما را به بهترین شکل ممکن آنالیز کند و اطلاعات خوبی در مورد وبسایتمان به ما بدهد. با این ابزار شگفتانگیز میتوانید از رفتار کاربران وبسایت خود اطلاع پیدا کنید و بفهمید که کاربران شما از چه فعالیتهایی لذت میبرند و به چه فعالیتهایی تمایل ندارند. در صورتی که تمایل دارید با این ابزار آشنا شوید، از مزایای آن اطلاع کسب کنید و شیوه کار با آن را یاد بگیرید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.
کسی که کسب و کار اینترنتی دارد، باید در حوزهها و فضاهای مختلفی فعالیت کند تا مشتریانی که در فضاها و پلتفرمهای مختلفی وجود دارد را به سمت محصولات و خدمات خودش حلب و جذب کند. یکی از مهمترین ابزارها برای فروش و ارائه خدمات و ارتباط با مشتریان وبسایت، گوگل آنالیتیکس است. سوالی که خیلی از مدیران و صاحبان کسب و کار اینترنتی مطرح میکنند این است که گوگل آنالیتیکس چیست؟
کسب و کار اینترنتی برای رشد و توسعه به یک وبسایت نیاز دارد تا مخاطبان بتوانند به آن سر بزنند، از محصولات و خدمات شما آگاه شوند و با شما ارتباط برقرار کنند. حالا چگونه یک مدیر یا صاحب کسب و کار اینترنتی میتواند از میزان رضایت مشتریان خود آگاه شود؟ چگونه میتواند بفهمد که کدام صفحات سایت پربازدیدتر و کدام صفحات دارای بازدید کمتری هستند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات به یک ابزار به نام گوگل آنالیتیکس احتیاج داریم که از محصولات شرکت گوگل است و میتواند ابزاری بینظیر برای مدیریت، رشد و ارتقای یک کسب و کار اینترنتی به حساب بیاید. وقتی شما بفهمید که یک صفحه از سایت شما بازدیدکنندگان زیادی دارد، میتوانید روی آن کار و آن را تقویت کنید و وقتی بفهمید که میزان رضایت مخاطب از یک محصول یا محتوا پایین است خیلی سریع در جهت رفع اشکال از آن برمیآیید و تلاش میکنید که مشکل را به هر شکل ممکن رفع کنید.
در واقع گوگل آنالیتیکس امکان رصد وبسایتها، بلاگها و شبکههای اجتماعی را میدهد. علاوه بر این شما میتوانید گزارشهایی تنظیم کنید که به طور کامل مطابق با پارامترهای مورد نظر شما شخصیسازی شده باشند. به طور کلی ابزار گوگل آنالیتیکس جریان ترافیکی که به سمت سایت شما میآید را آنالیز کرده و اطلاعات حاصل از این آنالیز را به صورت گروهبندی شده در اختیارتان قرار میدهد. اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس در اختیار کاربران، مدیران وبسایت و صاحبان کسب و کار اینترنتی قرار میدهد را میتوانید در گروههای اطلاعاتی زیر تقسیمبندی کرد:
سوالی که در این بخش از مقاله مطرح میشود این است که چرا گوگل آنالیتیکس تا این حد مخاطب و طرفدار دارد؟ مگر چه اطلاعاتی به مخاطبان و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی قرار میدهد؟ در ادامه این بخش از مقاله تصمیم داریم به مهمترین پارامترهای گوگل آنالیتیکس بپردازیم.
ابزارهای مختلفی برای تجزیه و تحلیل عملکرد سایت وجود دارد. هر کدام از این ابزارها پارامترهای مختلف و متفاوتی را مورد ارزیابی و بررسی قرار میدهد. در این بخش از مقاله میخواهیم بدانیم که گوگل آنالیتیکس کدام پارامترهای را بررسی، تجزیه و تحلیل میکند:
گوگل آنالیتیکس مدت زمانی که هر کاربر روی یک صفحه خاص سپری میکند را در نظر میگیرد و در نهایت یکی از پارامترهایی که در اختیار صاحب کسب و کار قرار میدهد، میانگین مدت زمان سپریشده در صفحه است که با « Average time on page» نمایش داده میشود. اگر کاربر با محتوای یک صفحه درگیر شود، در آن صفحه میماند و محتوا را بررسی میکند ولی اگر آن محتوا را نپسندد قطعاً آن صفحه را خیلی زود ترک میکند. از این رو اگر متوجه شدید میانگین زمان سپریشده در یک صفحه پایین است، بدانید که محتوای آن صفحه چندان مورد پسند مخاطبان قرار نگرفته است.
فرض کنید شما محتوایی دارید که حداقل زمان خواندن آن 10 دقیقه خواهد بود اما میانگینی که از آنالیتیکس دریافت شده تنها 2 دقیقه است. این مسئله نشان میدهد که مشکلی در سایت شما وجود دارد و لازم است شما محتوا را بررسی و مشکل را پیدا کنید. در بعضی مواقع ممکن است این مشکل بخاطر عدم جذابیت محتوا بوده باشد و در برخی موارد دیگر به علت خطایی است که از آن مطلع نیستید و باعث میشود صفحه برای کاربران به درستی بارگذاری نشود.
دمین مسئلهای که گوگل آنالیتیکس به آن اهمیت میدهد و برای شما روشن میکند این است که کاربران از کجا به سمت سایت شما میآیند. وقتی شما بفهمید که کاربران بیشتر از کدام منبع (رسانههای اجتماعی یا سایر وبسایتها یا موتورهای جستجو) به سمت سایت شما میتوانید حضور خود را در آن منبع بهتر و پررنگتر کنید. از طریق گوگل آنالیتیکس شما میتوانید بفهمید چند درصد و چه تعداد از کاربران از سمت کدام موتور جستجو به سایت شما آمدهاند.
به این نکته توجه داشته باشید که برای رسیدن به یک جایگاه بهتر در موتورهای جستجو باید نکات مهم سئو را در سایت و محتوای خود رعایت کنید. یکی از کارهای مهمی که رتبه و اعتبار سایت شما را در گوگل افزایش میدهد، ایجاد لینکهای عالی در سایتهای مهم است. اگر سایتهای مهم به سایت شما ارجاع دهند و شما را به عنوان مرجع انتخاب کنند، قطعاً گوگل هم روی شما حساب باز میکند و رتبه سایت شما را بالا میبرد. در صورتی که میخواهید از میزان ارجاعهای سایت خود مطلع شوید، معیار « References» را مشاهده کنید.
یکی دیگر از کارهایی که گوگل آنالیتیکس برای شما انجام میدهد این است که به شما نشان میدهد که کاربران شما از چه محتوایی خوششان میآید و با چه محتوای ارتباط برقرار نمیکنند. یکی از رمز و رازهای اصلی و مهم برای موفقیت در بازاریابی محتوا، شناخت مخاطب هدف و درک علایق او است. گوگل آنالیتیکس تشخیص میدهد که هر دسته از کاربران شما بر اساس رنج و محدوده سنی و جنسیت دارای چه علایقی هستند.
فرض کنید به این نتیجه میرسید که شما یک سایت در زمینه ارزهای دیجیتال دارید. ناگهان متوجه میشوید که کاربران شما شیفته اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال و تجزیه و تحلیل این ارزها هستند. درک این موضوع یک فرصت عالی برای شما ایجاد و به شما کمک میکند که مخاطبان هدف خود را بیش از پیش درگیر کنید. همچنین اگر بخواهید کمپینهای تبلیغاتی مختلفی راه اندازی کنید، دادههای این بخش از آنالیتیکس به شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد. این بخش از گوگل آنالیتیکس با عبارت علاقهمندیها (Interests) شناخته میشود.
تا به اینجای کار تلاش کردیم اطلاعات خوبی در مورد کارایی گوگل آنالیتیکس کسب کنیم و ببینیم که این ابزار چه فواید و کاربردهایی دارد. در این بخش از مقاله میخواهیم روی این مسئله تمرکز کنیم که چگونه باید با گوگل آنالیتیکس کار کنیم و از مزایای آن برای کسب و کار اینترنتی خود بهرهمند شوید. برای کار با گوگل آنالیتیکس اولین کاری که باید انجام دهیم این است که این ابزار را روی سایت خود نصب کنیم برای نصب گوگل آنالیتیکس لازم است از حساب جیمیل خود استفاده کنید. در صورتی که لازم است چندین نفر به حساب گوگل آنالیتیکس دسترسی داشته باشند و آن را بررسی کنند میتوانید به چند ایمیل دسترسی بدهید. یکی از روشهایی که برای استفاده از گوگل آنالیتیکس وجود دارد این است از ابزار گوگل آنالیتیکس با آدرس زیر کمک بگیرید:
https://www.google.com/analytics
پس از رفتن به این آدرس باید مراحل را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید. این مراحل در مقاله نصب گوگل آنالیتیکس به صورت کامل توضیح داده شده است. استفاده از این ابزار کاملاً رایگان است. تنها کافی است کار با آن را یاد بگیرید تا بتوانید از این ابزار نهایت استفاده را بگیرید.
در صورتی که وبسایت شما وردپرسی است، کار برای شما خیلی آسان خواهد بود؛ زیرا افزونههای یا پلاگینهای خیلی خوبی برای نصب گوگل آنالیتیکس روی وبسایت وردپرسی وجود دارد. برای اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس سه راه پیش روی ما قرار دارد:
اولین روشی که برای متصل کردن گوگل آنالیتیکس به وبسایت وردپرسی وجود دارد، استفاده از یک افزونه خاص به نام Insert headers and footers است. این افزونه کار را برای کاربران بسیار آسان کرده است. برای نصب این افزونه باید به مخزن پلاگینها در وردپرس مراجعه و نام افزونه را در آن جستجو کنید. سپس این افزونه را روی سایت وردپرسی خود نصب کنید.
این روش ممکن است در ابتدا کمی مشکل به نظر برسد اما خیلی سادهتر از آن است که فکرش را بکنید. البته در این روش توجه به یک نکته خیلی مهم و ضروری است و آن نکته این است که اگر از این روش استفاده کنید، چنانچه در آینده قالب وبسایتتان را بهروزرسانی کنید باید دوباره این کار را انجام دهید؛ چون با بهروزرسانی، کد گوگل آنالیتکیس پاک خواهد شد. برای قرار دادن کد گوگل آنالیتیکس، شما نیاز به کدی دارید که هنگام ایجاد حساب آنالیتیکس نمایش داده شود.
البته باید یادآور شویم که برای داشتن این کد، بسیار ساده میتوانید بعد از ورود به حساب گوگل آنالیتیکس مربوط به سایت خودتان روی گزینه Admin کلیک کرده و در صفحهی باز شده، روی گزینه Tracking Info کلیک کرده و سپس گزینه Tracking Code را انتخاب نمایید تا به صفحهای که حاوی کد گوگل آنالیتیکس مربوط به سایت شماست، هدایت شوید.
در این روش هم باید از یک پلاگین یا افزونه وردپرسی استفاده کنید. با نصب این افزونه میتوانیم روی سایت خودمان آمار گوگل آنالیتیکس را به راحتی مشاهده کنیم. در واقع آمار مورد نظر ما در همین پلاگینها نمایش داده میشود و دیگر نیازی نیست به حساب خود در گوگل آنالیتیکس مراجعه کنیم.
در حال حاضر روند موجود کاملاً به گونهای است که کسب و کارها دارد به سمت اینترنتی شدن پیش میرود. اینترنتی شدن کسب و کارها نیاز به ابزارهای تحلیلی مثل گوگل آنالیتیکس را بیشتر میکند. این ابزار میتوانید روند موجود کسب و کار خود را متوجه شوید و با تلاش و کوشش برای بهتر شدن آن گام بردارید. همیار آکادمی به عنوان مجموعهای برای آموزش مهارتهای جدید تلاش کرده است یک دوره ارزشمند و کاملاً رایگان برای آموزش گوگل آنالیتیکس راه اندازی کند. در صورتی که تمایل دارید از این دوره رایگان بهرهمند شوید، کافی است به وبسایت همیار آکادمی مراجعه کنید. سپس از نوار فوقانی این وبسایت به بخش آموزش رایگان بروید و در نهایت آموزش رایگان گوگل آنالیتیکس را انتخاب کنید.
در این دوره ابتدا یاد میگیرید که چگونه گوگل آنالیتیکس را نصب کنید، سپس با مفاهیم اصلی آن آشنا میشوید و مفاهیم Metrics، Dimensions، Real Time، Audience، Acquisition، Behavior، Conversions و Attribution را به صورت کامل و عمیق یاد میگیرید.