چند روز پیش داشتم با دوستم رضا صحبت می کردم. رضا در زمینه ارائه خدمات IT به شرکت ها و سازمان فعالیت می کند. رضا میگفت به دلیل زیاد شدن رقبای کاری مجبور شده قیمت خدماتش رو پایین بیاره تا مشتری هاش رو حفظ کنه، اما اینکار باعث کم شدن سود کارش شده و برای حفظ کسب و کارش با مشکلات زیادی روبرو شده است.
نهایتا رضا تصمیم گرفت از یک مشاور کسب و کار کمک بگیرد تا دوباره کسب و کارش رو به سمت سود رسانی برساند. مشاور کسب و کاری که رضا به او مراجعه کرد، بعد از بررسی مدل کسب و کار و آنالیز نحوه کارش به او پیشنهاد داد تا هزینه های اولیه ارائه خدمات را کاهش بدهد تا پایین بودن قیمت ها باعث کاهش سود نشود.
آنها همچنین یک استراتژی بازاریابی جدید را پیشنهاد دادند که به این شرکت کمک کرد تا مشتریان بیش تری نسبت به اکثر رقبای کاری خود جذب کنند. در دراز مدت، کسب و کار رضا توانست دوباره روی پای خود بایستد. این داستان من رو وادار کرد به اهمیت استفاده از مشاوره کسب و کار توجه کنم.
استفاده از مشاور کسب و کار بسیار بحث برانگیز است. استفاده از این مشاوران به معنای پرداخت هزینه به یک شخص ثالث است تا او را وارد کسب و کار خود کنید، تا بتواند روند کار شما را درک کرده و استراتژی هایی را پیاده سازی کند که شما بتوانید با استفاده از آنها روند کار خود را بهبود ببخشید.
این مسئله، باعث به وجود آمدن این سوال می شود: چرا باید چنین کار مهمی را به یک شخص ثالث واگذار کنیم؟ چرا یک شخص خارجی باید بتواند بهتر از کارمندان داخل شرکت شما که سیر تا پیاز کار را می دانند برای شما برنامه ریزی کند؟
برخی اوقات، افراد استفاده از مشاوره کاسب و کار را به این مثال تشبیه می کنند که شما ساعت خود را به شخص دیگری بسپارید و به او پول هم بدهید تا زمان را به شما بگوید.
به همین دلیل، بسیاری از کسب و کار ها و سازمان ها در تصمیم برای استفاده از یک مشاور دچار مشکل هستند. آیا لازم است که هزینه های یک مشاور کسب و کار را متحمل شوید؟ آیا آنها می توانند ارزشی به کسب و کار شما اضافه کنند؟
برای کمک به شما و راحت تر کردن این تصمیم، برند mrioi در این مقاله به برخی از اصلی ترین دلایل استفاده از مشاور کسب و کار می پردازد.
مدیریت کسب و کار یک تجربه ی بسیار پویاست. خیلی از اوقات کسب و کار ها با شرایطی مواجه می شوند که پیش از آن هرگز با آن روبرو نشده اند، مثل ارائه یک محصول جدید، ورود به یک بازار نو، همکاری با یک شرکت دیگر و … .
اینها شرایط بسیار ویژه ای هستند و یک مدیریت ضعیف کافی است تا آن کسب و کار با خاک یکسان شود!
همچنین، مدیریت این شرایط ممکن است نیاز به مهارت های ویژه ای داشته باشد که نتوان آنها را در داخل شرکت یافت. تقریبا غیر ممکن است که بتوان در کسب و کاری تمام افراد متخصص را برای شرایط نا آشنا گردآوری کرد.
به منظور مدیریت چنین شرایطی، یک شرکت ممکن است به مشاوران روی بیاورد و از نیرو های متخصص برای رفع بحران استفاده کند. مشاور کسب و کار شخصی است که ده ها یا شاید صد ها بار در چنین شرایطی قرار گرفته است و از آن سربلند بیرون آمده است. این افراد می دانند که چه کاری بهتر است، چطور باید ریسک شکست را به کمترین حد ممکن رساند، و برای تمام مراحل برنامه ریزی می کنند.
با استفاده از مشاوره کسب و کار شرکت ها می توانند هر زمان که جای خالی یک تخصص را حس کردند، آن را پر کنند. زمانی که مشکل برطرف شد، شرکت ها می توانند به راحتی همکاری خود را با مشاوران قطع کنند، بدون اینکه نگران هزینه های پس از مشاوره باشند.
انشا هایی که در زمان مدرسه می نوشتیم را بخاطر دارید؟ بعد از اینکه نوشتن آنها تمام میشد، چندین بار آن را می خواندیم تا اشتباه و نقطه منفی در آن وجود نداشته باشد. نکته ی جالب اینجاست که حتی بعد از چندین بار خواندن و تصحیح انشایمان، از مادر یا دوستان خود می خواستیم تا یک مرتبه آن را بخوانند و نظرشان را به ما بگویند تا اگر اشتباهی وجود دارد آن را اصلاح کنیم.
دلیل آن این است که برای پیدا کردن نکاتی که از زیر دستمان در رفته است، به یک جفت چشم تازه نیاز داریم. همین اتفاق در کسب و کار ما نیز میافتد.
از آنجایی که شما خیلی با کسب و کار خود درگیر هستید، ممکن است متوجه یکسری اشتباهات و مشکلات نشوید و یک چشم خارجی بتواند به راحتی آن را مشاهده کند. این امر بخصوص برای کسب و کار های کوچک تا متوسط بیش تر به چشم می خورد.
در چنین کسب و کار هایی، مدیران و صاحبان حساسیت زیادی نسبت به کسب و کار دارند چرا که زمان، منابع و انرژی زیادی برای پیشرفت هرچه بیش تر کارشان صرف کرده اند.
تنها تفاوتی که وجود دارد این است که وقتی یک اشتباه توی انشای مدرسه وجود داشت، نهایتا 1 نمره کمتر می گرفتیم، اما اینجا اشتباهات کوچک ما می توانند تبعات بسیار سنگینی داشته باشند.
این حساسیت زیاد صاحب و مدیر ارشد کسب و کار ممکن است باعث شود که آنها نخواهند یا نتوانند اشتباهات خود را ببینند، و در این شرایط معمولا مدیران پایین دست تر از یک جفت چشم تازه نفس برای مشاهده اشتباهات استفاده می کنند.
مشاوران حرفه ای مثل متخصصان برند mrioi دارای دانش و تجربه ی گسترده ای در حیطه کاری خود هستند. آنها در هر بازار و صنعتی با چندین شرکت همکاری کرده اند، استراتژی های مختلف را بررسی و پیاده کرده اند و از اطلاعات کاملی در خصوص بازار های مختلف برخوردار هستند. حتی این امکان وجود دارد که آنها با رقبای شما همکاری کرده باشند و از استراتژی های آنها آگاه باشند.
آنها دیده اند که چه روش هایی کارساز هستند و چه روش هایی جوابگوی افراد نیستند. با استفاده از مشاوره کسب و کار شما می توانید از دانش گسترده ی این افراد و پیشنهاداتی که به شما می کنند استفاده کنید تا به راحتی با رقبای خود برابری کنید.
در برخی مواقع، یک شرکت ممکن است متوجه مشکلاتی که وجود دارد باشند و بدانند که چطور باید مشکل را برطرف کنند. متاسفانه، در این شرایط کارکنان ممکن است درگیر تسک های مهم دیگر باشند و نتوانند به مشکل رسیدگی کنند.
به احتمال زیاد از کارکنان خواسته می شود تا بر روی کار های روزانه ی خود و وظایفی که گردش مالی را حفظ می کند تمرکز کنند، و در این صورت نمی توان آنها را ناگهان بر روی تسک دیگری قرار داد. در این شرایط عاقلانه است که یک کسب و کار به سراغ مشاوره کسب و کار برود.
همچنین استفاده از مشاوره کسب و کار می تواند برای سرمایه شما ارزش آفرینی کند. در شرکت هایی که کارکنان بصورت فول تایم کار می کنند، حقوق و دستمزد آنها ارتباط مستقیم و محکمی با عملکردشان ندارد. زمانی که شما کارمندی را بصورت فول تایم و تمام وقت جذب می کنید، صرف نظر از اینکه کار خود را چطور انجام می دهد، باید حقوق ماهانه ی او را بپردازید.
با استفاده از مشاور کسب و کار، شما این قابلیت را خواهید داشت تا درباره معیار های عملکرد و قابل تحویل بحث کنید، و فقط در صورت تحقق این معیار ها هزینه مشاوره را پرداخت کنید. استخدام یک مشاور راهی است تا ارزش پول خود را بالا ببرید. علاوه بر آن، این کار می تواند باعث صرفه جویی در زمان شما نیز بشود.
بر اساس گزارشی که توسط رسانه معتبر و شناخته شده ی Glassdoor منتشر شده است، معمولا 23 روز طول می کشد تا کسب و کار ها تصمیم به استخدام افراد بگیرند، که این عدد شامل آموزش و آشنایی افراد نمی شود.
از طرف دیگر، مشاوران به رفتن از این شرکت به شرکت دیگر عادت دارند، و می توانند سریع تر پیچ و خم کار را یاد بگیرند. همه ی این دلیل ها باعث می شود که شرکت ها بجای اینکه از یک نیروی تمام وقت استفاده کنند، برای تقویت کارمندان خود از یک مشاور موقت استفاده کنند.
از دیگر مزایایی که باعث می شود بسیاری از افراد به سراغ استفاده از مشاوره کسب و کار بروند این است که استخدام این افراد می تواند یک راه مناسب برای ایجاد تغییر در یک شرکت باشد. افراد از تغییر چه در زمینه شخصی و چه زمینه کاری فراری اند!
ایجاد تغییر خصوصا در کل یک کسب و کار می تواند بسیار کار سختی باشد. پیش از اینکه تغییر اساسی در سیستم کاری خود ایجاد کنید، مدیریت سازمان می بایست به مسائلی همچون روحیات کارکنان، تاثیر آنها در کار افراد، فرهنگ سازمانی و … توجه داشته باشد. در چنین شرایطی، انتخاب یک مشاور کسب و کار مناسب برای ایجاد تغییر می تواند یک انتخاب عاقلانه باشد.
مشاوران به چند دلیل می توانند تغییرات سیستم را به خوبی اعمال کنند. اول از همه، از آنجایی آنها نیرو های خارجی هستند، بنابراین بدون اینکه تعصبی روی فرهنگ سازمانی داشته باشند راهکار خود را ارائه می کنند.
علاوه بر این ، مشاوران از سوگیری در وضعیت موجود رنج نمی برند، این گرایش مردم است که می خواهند همه چیز ثابت بماند، در نتیجه دیدن مسائل فراتر از الگوی فعلی آنها برایشان دشوار است.
افرادی که در یک شرکت مشغول به کار هستند شامل این گرایش می باشند، به دلیل اینکه به اوضاع موجود عادت کرده اند. در این شرایط، ممکن است برای آنها سخت باشد که باور کنند که شرایط فعلی عامل اصلی مشکلات آنهاست.
بسیاری از اوقات تصمیمات مربوط به یک کسب و کار تحت تاثیر احساسات و سیاست های کاری می باشد. این امر برای تصمیمات روزانه و کم اهمیت تر مشکلی به وجود نمیآورند. با این حال، کسب و کار ها نباید تصمیمات جدی که روی آینده تاثیر می گذارند را درگیر سیاست ها و احساسات کنند.
به عنوان مثال، یک کارمند ممکن است نگرانی خود را درباره تصمیمی که به نظر او اشتباه است مطرح نکند، صرفا به دلیل اینکه نگران توبیخ شدن از سمت رئیس خود است، یا صرفا از رئیس خود خوشش نمی آید.
همین امر باعث تصمیم گیری های غیر منطقی می شود که نسبت به آنها شاید هیچ دید نقادانه ای وجود نداشته باشد. در این شرایط، استفاده از مشاوره کسب و کار یک راه عالی برای ارائه چنین نقد ها و راهکار های بی طرفانه ای خواهد بود.
مشاوران نسبت به سیاست های دفتری حساسیتی به خرج نمی دهند و همین امر باعث می شود که یک دید نقادانه، منطقی و بی طرفانه به تصمیمات شما داشته باشند.
علاوه بر آن، بی طرفی مشاوران کسب و کار می تواند کسب و کار ها را از مشکلی به نام هزینه غرق شده نجات دهد. برخی مواقع، شرکت ها اصرار دارند که بر روی یک پروژه بی سود سرمایه گذاری کنند، با اینکه تقریبا مطمئن هستند که بهترین تصمیم این است که پروژه را برای جلوگیری از ضرر های بیش تر متوقف کرد.
دلیل و توجیهی که افراد در این شرایط می آورند این است که «تا اینجای کار کلی منابع صرف این پروژه کردیم، بهتر است آن را تا آخر پیش ببریم و آن را نیمه کاره رها نکنیم».
در بسیاری از مواقع اینکار تنها باعث ضرر بیش تر افراد خواهد شد. در این شرایط، یک مشاور کسب و کار با کیفیت می تواند بدون جهت گیری پروژه ی مورد نظر را بررسی کند، و به شما راهکار هایی پیشنهاد دهد تا چطور با متحمل شدن کمترین ضرر پروژه را به پایان برسانید.