دو برند فرانسوی رنو و پژو از قدیمیترین و معروفترین برندهایی هستند که در بازار ایران با یکدیگر رقابت میکنند. هردوی این برندها پس از چند سال فعالیت در بازارهای مختلف تصمیم گرفتند برای تولید محصولات باکیفیتتر و پرفروشتر با یک شریک تجاری ادغام شوند. ازاینرو شرکت پژو با پژو سیتروئن و شرکت رنو با نیسان ادغام شده و در سالهای اخیر تلاش کردهاند که محصولات بهروزتری را به بازار عرضه کنند. در بازار ایران محصولات پژو توسط شرکت ایرانخودرو مونتاژ و ارائه میشوند. این در حالی است که محصولات رنو را شرکت پارسخودرو ارائه میدهد. متن پیش رو مقایسه زیر و بمهای رنو تالیسمان و پژو 508 در کلاس سدان است که رقبای جذابی در بازار خودروهای لوکس ایران به شمار میروند.
ازنظر طراحی میتوان گفت که هر دو خودرو انتظار خریداران از یک خودروی نیمه لوکس را برآورده میکنند. البته باید گفت که طراحی ظاهری این دو خودرو ممکن است مناسب هر سلیقهای نباشد. بهعنوانمثال طرفداران خودروهای پرزرقوبرق و تجملاتی ممکن است از جلوپنجره خوشفرم و دیلایتهای تهاجمی و جسور رنو تلیسمان خوششان بیاید. درحالیکه احتمالا متانت ظاهری پژو 508 بیشتر خوشایند رانندههای مسنتر یا افراد طرفدار سادگی است. بااینوجود شاید بتوان طرح آبششی روی گلگیرها و شیب خاص شیشههای رنو را از جذابیتهای ظاهری رنو تلیسمان دانست که باعث برتری ظاهری آن میشود. در قسمت انتهایی نیز اگرچه خطوط برجسته بهکاررفته در صندوق و چیدمان داخلی چراغهای پژو 508 حالت پر ابهت آن را حفظ کرده اما چراغهای دمدار استفادهشده در تلیسمان ممکن است جذابتر به نظر برسد.
وقتی وارد پژو 508 میشوید آنچه در نگاه اول شما را به خود جذب میکند دوخت قرمزرنگ تودوزی، روکشهای چرم طرح ناپا، غربیلک اسپرت فرمان و وجود پدالهای تعویض دنده در پشت آن است. در مقابل فرم خاص کنسول میانی، پشت آمپر دیجیتالی و روکش صندلی چرم نمای شکیل و متفاوتی به داخل رنو تلیسمان بخشیده است. بهطورکلی جنس مواد بهکاررفته در طراحی داخلی پژو 508 نسبت به رنو تلیسمان کمی بهتر بوده و فضاسازی صندلیهای عقب آن برای افراد قدبلند بهتر است. در مقابل حجم بار صندوقعقب رنو تلیسمان بیشتر بوده و فضای بیشتری را در اختیار کاربر قرار میدهد. تصمیمگیری درباره اینکه ظاهر کدام خودرو بهتر و زیباتر است بر عهده سلیقه و ذائقه شماست چراکه زیبایی امری نسبی است.
در هر دو خودرو از موتورهای چهار سیلندر، شانزده سوپاپ 1.6 لیتری استفاده شده است. پیشرانه پژو 508 قادر است تا 163 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 240 نیوتن متر گشتاور در 1400 دور در دقیقه ایجاد کند. این در حالی است که این عدد برای رنو تلیسمان به دلیل وجود توربوشارژ چیزی در حدود 190 اسب بخار قدرت در 5750 دور در دقیقه و 260 نیوتن متر گشتاور در 2500 دور در دقیقه است. بهعلاوه رنو تلیسمان میتواند در 7.7 ثانیه شتاب بگیرد و حداکثر سرعت اعلامشده برای آن 235 کیلومتر بر ساعت است. درحالیکه شتاب صفر تا صد برای پژو 508، 1.2 ثانیه بیشتر یعنی در حدود 8.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن 210 کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت پژو 508 به ازای هر صد کیلومتر پیمایش در مسیرهای شهری و پرترافیک 0.7 لیتر از رنو تلیسمان بیشتر بوده و حدود 6.9 لیتر است. این عدد در مسیرهای خارج شهری و اتوبان برای رنو تلیسمان برابر 4.8 لیتر و در سیکل ترکیبی برای این خودرو 5.8 لیتر ثبت شده است. در مورد پژو 508 نیز در مسیرهای خارج شهری و اتوبان میزان مصرف سوخت در 100 کیلومتر 5.3 لیتر و در سیکل ترکیبی 6.9 لیتر است. رنو تلیسمان از گیربکس هفتسرعته دو کلاچه بهره میبرد و جعبهدنده پژو 508 ششسرعته اتوماتیک است. بهعلاوه هر دو خودرو دیفرانسیل جلو هستند. گنجایش باک رنو تلیسمان 51 لیتر و پژو 508، 72 لیتر است و هر دو خودرو استاندارد آلایندگی یورو 6 را برآورده میکنند.
هر دو خودرو ازنظر امکانات رفاهی بینظیر بوده و میتوانند لیست بلند بالایی از امکانات را در اختیار کاربران قرار دهند. بهعنوانمثال سیستمهای ترمز و پایداری در رنو تلیسمان TCS، BAS، ASR، ESP، EBD و ABS بوده و در پژو 508 HAC، CBC، ASR، ESP و ABS هستند. ترمزدستی نیز در هر دو خودرو برقی است. نمایشگر رنو تلیسمان 8.77 اینچی است درحالیکه پژو 508 دارای صفحهنمایش لمسی 7 اینچی است. شش کیسه هوا، سیستم هشدار نقاط کور، سانروف برقی، آینه وسطی الکتروکرومیک و آینههای جانبی برقی تاشو، صندلیهای برقی مجهز به گرمکن، تهویه و ماساژور به همراه حافظه، دوربین دندهعقب و سنسورهای جلو و عقب و سیستم ورود و استارت بدون کلید ازجمله امکانات رفاهی قابلدسترس در هر دو خودرو هستند.
علاوه بر اینها سیستم اتوپارک، سنسورهای نور و باران، سیستم کنترل فشار باد تایرها، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع خودکار دوگانه، کیلس و استارتر دکمهای و سیستم صوتی Bose دستهای دیگر از امکانات رفاهی رنو تلیسمان است. همچنین از امکانات رفاهی دیگر پژو 508 میتوان به سامانه استارت/استاپ، کروز کنترل، سیستم TPMS، تهویه مطبوع اتوماتیک 4 کاناله، دیلایت و چراغهای اتوماتیک به همراه نوربالای هوشمند، اهرم تعویض دنده در پشت فرمان، ماساژور صندلی راننده؛ برفپاککن هوشمند و سیستم هدآپ رنگی اشاره کرد.
هر دو خودرو به دلیل دریافت پنج ستاره از مرکز تست سوانح و تصادفات جادهای اروپا خیال خریداران را از بابت سطح ایمنی راحت کردهاند. باوجوداینکه در بخش تستهای چهارگانه ایمنی بزرگسالان، کودکان، پیادهها و بدنه رنو تلیسمان نمره بیشتری را کسب کرده است اما استفاده از تجهیزات کمکی ایمنی ازجمله شش کیسه هوای ده نقطهای در قسمتهای جلویی، جانبی و پردهای، سیستم هشدار نقطه کور و سیستم ترمز پیشرفته در پژو 508 توانسته سطح ایمنی آن را تا حد زیادی ارتقا دهد.
اما نکته اینجاست که در دوراهی پژو 508 و رنو تلیسمان کدام را انتخاب کنیم؟ پاسخ به این سوال بسته به هدف شما از خرید خودرو دارد. اگر به دنبال یک سفر خانوادگی راحت با یک قیمت مناسب هستید بیشک پژو 508 میتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. اما اگر اهل کلکلهای خیابانی هستید و شتاب و سرعت خودرو برایتان اهمیت دارد رنو تلیسمان گزینههای خوبی را پیش روی شما قرار میدهد.