با توجه به تاریخچه وکیوم فرمینگ و تاثیرات آن بر صنعت بستهبندی در جهان، امروزه کارخانهها و مجموعههای بزرگ رقابت زیادی بر سر تهیه قیمتهایی مناسبتر از این شیوه بستهبندی برای محصولات خود دارند.
در واقع به طور کلی قیمت بستهبندی به شیوه و روش وکیوم فرمینگ بسته به عوامل مختلف و متفاوت متغیر است و نمیتوان نرخ و یا قیمتهایی دقیق و ثابت را برای آن معین و مشخص کرد. زیرا هر کدام از این عوامل میتوانند در نوع خود قیمت یک بستهبندی را به روش وکیوم فرمینگ تغییر دهند.
به همین دلیل قیمت وکیوم فرمینگ در بستهبندی انواع محصولات غذایی و صنعتی در همه جای جهان متغیر و متفاوت است و باید با توجه به هر کدام از عوامل مذکور در ادامه مقاله قیمت وکیوم برای بستهبندی یک محصول را مشخص کرد.
برای آشنایی بیشتر با وکیوم فرمینگ و تاثیرات آن بر صنعت بستهبندی در جهان در ادامه مقاله ابتدا نگاهی کوتاه به برخی از مهمترین موضوعات پیرامون این بحث خواهیم داشت و سپس به ۳ فاکتور اصلی و تاثیرگذار در قیمت وکیوم فرمینگ محصولات میپردازیم.
نگاهی به وکیوم فرمینگ و تاثیرات آن بر صنعت بستهبندی
همانطور که میدانید وکیوم فرمینگ شیوهای جدید و کاملا نوین در صنعت بستهبندی در جهان به شمار نمیرود و با این حال از آن در همه جا به این عنوان یاد میشود. شاید در نگاه اول این موضوع کمی جای تعجب داشته باشد اما باید در نظر داشت وکیوم فرمینگ به دلیل تاثیرات جریانساز و بزرگی که بر صنعت بستهبندی محصولات به ویژه محصولات غذایی در دنیا تا به الان داشته است، باعث شده تا بسیاری از دانشمندان و کارشناسان با این موضوع موافقت داشته باشند.
از سال ۱۹۹۳ تا به امروز تغییرات زیاد و جذابی در بستهبندی محصولات شاهد بودهایم و بستهبندی های متنوع و جدیدی در بازارهای جهانی ارائه شدهاند که نظر تعداد زیادی از خریداران را به خوبی و با زیرکی کامل به خود جلب کردهاند.
با توسعه و گسترش تکنولوژیهای مختلف و متنوع در جهان، صنعت بستهبندی دچار تغییرات و تحول بسیار بزرگی شده است؛ به گونهای که محصولات غذایی و همچنین دیگر محصولات در جهان هر روز با بستهبندیهای جذابتر و کارآمدتر به بازار جهانی ارائه میشوند.
سینی کشت نشا
یکی از مواردی که در وکیوم فرمینگ استفاده می شود سینی کشت نشا است. این سینی جهت کاشت بذر نشا مورد استفاده قرار میگیرد و قالب آن توسط دستگاه های وکیوم فرمینگ ساخته می شود و در شکل ها و ابعاد مختلف قابل استفاده می باشد.
در پی این پیشرفت بسیار سریع و بزرگ وکیوم فرمینگ همچنان یکی از اصلیترین و هدفمندترین شیوههای بستهبندی در جهان به شمار میرود و به لطف ارتقا و پیشرفت روزافزون آن توسط دانشمندان و متخصصان همانطور که گفته شد همچنان از آن به عنوان شیوهای جدید و نوین در صنعت بستهبندی انواع محصولات در جهان یاد میشود.
شاید یکی از دلایل اصلی وسعت و بزرگی وکیوم فرمینگ در جهان قدمت و پیشینه تاریخی آن نسبت به شیوههای دیگر بستهبندی در جهان باشد. در واقع اولین بار مقدمات این صنعت بزرگ در نیمه دوم قرن نوزدهم آغاز شد و از آن روز تا به الان این صنعت یکی از قدیمیترین صنایع بستهبندی در دنیا به شمار میرود.
علاوه بر این موضوع هزینههای کمتر و نتیجه قابل قبول این شیوه و روش بستهبندی محصولات به صاحبین کسب و کارها و کارخانههای بزرگ این امکان را میدهد که تا حد زیادی به روشهای مختلف دیگری برای بستهبندی محصولات خود نیازی نداشته باشند.
همچنین قیمت تمام شده این شیوه بستهبندی محصولات، نسبت به بسیاری از روشهای دیگر بهتر و مقرون به صرفهتر برای کارخانهها به شمار میرود. به همین جهت وکیوم فرمینگ را میتوان یکی از بهترین و ایدهآلترین روشها برای بستهبندی محصولات به ویژه محصولات غذایی در جهان دانست.
وکیوم فرمینگ محصولات در ایران
ایران به واسطه فاصلههای سیاسی و اقتصادی که با دیگر کشورهای صنعتی در جهان دارد، همانطور که میدانید از نظر ورود به برخی از صنایع رایج در جهان به کندی عمل میکند و در حال حاضر توان زیادی برای افزایش این سرعت ندارد.
به همین جهت صنعت وکیوم فرمینگ در ایران به نسبت دیگر نقاط جهان کمی دیرتر آغاز شد و این صنعت در ایران از نظر تکنولوژی با دیگر کشورهای صنعتی در دنیا کمی فاصله دارد. اما با این حال میتوان گفت وکیوم فرمینگ به دلیل طیف و گستردگی که داراست و همچنین ویژگیهای کاربردی که در اجزای تشکیل دهنده خود دارد توانست خیلی زود در ایران و بین کارخانههای صنعتی ایران فراگیر شود.
سالهای نخستی که این شیوه بستهبندی در ایران در حال مرسوم شدن بود، بسیاری از کارخانهها و کسب و کارهای بزرگ به دنبال ارتقای سطح بستهبندیهای محصولات خود بودند و تنوع بستهبندی محصولات در جهان را نیز نمیتوان از عوامل مهم و تاثیرگذار در این امر ندانست.
به همین دلیل وکیوم فرمینگ تبدیل به راهی جدید و ساده برای ارتقای سطح بستهبندی محصولات در ایران به شمار میرفت و کارخانههای بزرگ کم کم و با توجه به مزیتهای زیاد این روش بستهبندی سعی میکردند تا جای ممکن از آن در صدد بهبود و ارتقای بستهبندیهای محصولات خود بهره ببرند.
این موضوع تا جایی پیش رفت که بسیاری از کارخانهها و مجموعههای به ویژه تولید مواد و محصولات غذایی در بستهبندیهای خود برای استفاده زودتر از این شیوه برای بستهبندی تولیدات خود دچار رقابت شدند.
این رقابت باعث شد تا در مدت بسیار کوتاهی بسیاری از کارخانهها و مجموعههای بزرگ ایران در بستهبندیهای محصولات خود از شیوه وکیوم فرمینگ استفاده کنند و طولی نکشید که این روش بستهبندی محصولات صنعتی، شیوهای رایج و مرسوم در بین کارخانههای کشور شد.
قیمت وکیوم فرمینگ در ایران و جهان
همانطور که میدانید قیمت گذاری نحوه ارائه خدمات و یا یک محصول در هر جای جهان به شیوهای متفاوت و متناسب با شرایط حال حاضر آن منطقه متغیر است و نمیتوان حتی برای یک محصول در دو کشور مختلف از یک شیوه قیمت گذاری استفاده کرد.
به همین دلیل همانطور که پیداست وکیوم فرمینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید در نظر داشت که در ایران و دیگر نقاط جهان این شیوه بستهبندی محصولات شامل قیمتهایی متفاوت و مختلف نسبت به یکدیگر میشود.
قیمت گذاری هر نوع خدمتی متناسب با عوامل تاثیرگذار در قیمت نهایی آن انجام میشود و در واقع میتوان گفت قیمت نهایی یک خدمت و یا یک محصول تاثیر مستقیم با عواملی دارد که هر کدام به تنهایی میتوانند در روند افزایش و کاهش قیمت آن تاثیرگذار باشند.
قیمت وکیوم فرمینگ نیز در هر کشوری از جهان از جمله ایران متناسب با همین موضوع مشخص میشود. در ادامه مقاله به برخی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در قیمت وکیوم فرمینگ در بستهبندی انواع محصولات غذایی و صنعتی خواهیم پرداخت.
اندازه قالب وکیوم فرمینگ
یکی از مهمترین فاکتورها و عوامل تاثیرگذار در قیمت نهایی وکیوم فرمینگ اندازه قالب وکیوم فرمینگ است که میتوان گفت تا حد زیادی میتواند در قیمت نهایی آن برای بستهبندی محصول یک کارخانه تاثیرگذار و مهم باشد.
شرکتی که قصد بستهبندی محصولات یک کارخانه را دارد و میخواهد از شیوه وکیوم فرمینگ برای این موضوع استفاده کند باید متناسب با ابعاد یک محصول قالبی سفارشی را برای آن طراحی و تولید کند که بتواند متناسب با قالب طراحی شده بستهبندی محصولات را انجام دهد.
اگر قالب محصولی که کارخانه از شرکت مذکور میخواهد تا بستهبندی آن به روش وکیوم فرمینگ صورت بگیرد، از قبل در آرشیو قالبهای آماده شرکت قرار داشته باشد قیمت نهایی بستهبندی محصول مورد نظر تا حد زیادی کاهش پیدا میکند اما اگر قالبی برای محصول کارخانه از قبل طراحی نشده و موجود نباشد متقابلا قیمت وکیوم فرمینگ محصول افزایش پیدا میکند.
به همین سبب بسیاری از کارخانههای تازه تاسیس شده که قصد دارند تا بستهبندی محصول خود را به شیوه وکیوم فرمینگ انجام دهند و همچنین قیمت نهایی محصولشان شامل هزینههای زیادی برای بستهبندی آن به روش وکیوم فرمینگ نشود، سعی میکنند تا ابعاد محصول خود را مطابق با یک قالب از پیش تولید شده توسط شرکتهای وکیوم فرمینگ تنظیم کنند.
شکل قالب وکیوم فرمینگ
موضوع مهم دیگری که بسیاری از کارخانههای بزرگ در تولیدات محصولات خود و همچنین بستهبندی آنها به روش وکیوم فرمینگ به آن توجه زیادی میکنند، شکل نهایی محصول است که باید به نحوی باشد که شرکت ارائه دهنده خدمات بستهبندی به شیوه وکیوم فرمینگ بتواند با هزینههای کمتری از پس بستهبندی محصول کارخانه بربیاید.
شاید در نگاه اول به خصوص در کشورهایی نظیر ایران بستهبندی یک محصول امر بسیار مهم و خاصی جلوه نکند و صاحبین کسب و کارهای مختلف که تولیدات محصولات مختلف و متنوع صنعتی و غذایی را به عهده دارند به آن توجه چندانی نداشته باشند.
اما باید در نظر داشت که تقریبا تمامی کشورهای صنعتی در جهان به دلیل تاثیرات بسیار زیادی که نوع بستهبندی یک محصول در فروش آن به خریداران میگذارد، از روشهای جدید و کاملا خلاقانهای در بستهبندی محصولات خود بهره میبرند و میتوان یکی از دلایل اصلی موفقیت در فروش محصولات این کشورها را بستهبندیهای کاربردی و با کیفیت آنها دانست.
شرکت تولید کننده قالب وکیوم فرمینگ
شاید بتوان یکی دیگر از اصلیترین دلایل و عوامل تاثیرگذار در قیمت وکیوم فرمینگ را شرکتی دانست که تولید کننده و در واقع ارائه دهنده خدمات بستهبندی به شیوه وکیوم فرمینگ است. در حقیقت همانطور که میدانید برند و نام هر شرکتی میتواند تاثیر مستقیمی در قیمت خدمات و فروش محصولات آن شرکت بگذارد.
به همین سبب باید در نظر داشت که برند یک شرکت ممکن است به دلیل سابقه و کیفیتی که در طول سالیان فعالیت مجموعه خود دارد در نهایت باعث افزایش قیمت خدماتش شود و کارخانهها و مجموعههای دیگری نیز که قصد استفاده از خدمات شرکت مذکور را دارند باید توجه زیادی به نام و اعتبار آن مجموعه داشته باشند.
علاوه بر این موضوع این نکته نیز حائز اهمیت است که هر برندی که صاحب اعتبار و سابقه بلند مدتی باشد صرفا به تنهایی صاحب کیفیت میتواند نباشد و شرکتها و یا برندهای دیگری نیز این امکان را دارند تا در ارائه خدمات و محصولات خود از کیفیت خوب و ایدهآلی برخوردار باشند.
به همین سبب به خصوص در ایران که شرکتهای بسیار زیادی مشغول به فعالیت در زمینه وکیوم فرمینگ هستند هر کارخانه و نهادی که قصد دارد تا محصولات خود را به شیوه وکیوم فرمینگ بستهبندی کند باید در نظر داشته باشد که با جست و جو میتواند قیمتهایی مناسبتر و بهتر را با توجه به ویژگیهای محصول خود بیابد.
در حقیقت در هر جای جهان همانطور که گفته شد قیمت وکیوم فرمینگ در بستهبندی محصولات غذایی و صنعتی متفاوت است. اما باید دانست که بسیاری از این تفاوتها در ذیل عوامل گفته شده در طول این مقاله دستهبندی میشوند و نمیتوان عوامل دیگری را در تفاوت قیمت وکیوم فرمینگ تاثیرگذار و مهم دانست.
علاوه بر این موضوع قیمت وکیوم فرمینگ بسته به عوامل دیگری نیز قابل تغییر است که در خلال این مقاله به آنها اشاره نشد و امید است تا در مقالات آینده بیشتر به آنها بپردازیم و پیرامون قیمت وکیوم فرمینگ و تفاوتهای آن در میان شرکتهای مختلف و متفاوت در ایران بحث کنیم.